Kommenteeri
Paljud ilmselt ei ole kuulnud midagi sellisest treeningust nagu vibroteraapia. Mis vibroteraapia on ning milleks see on kasulik? Vibroteraapiat hakati 70-ndatel aastatel kasutati vibroteraapia lihastreeningut Venemaal kosmonautide füüsise treenimiseks, et suurendada nende lihasjõudu ja luutihedust kosmoses viibimise aja pikendamiseks. Tulemused näitasid, et tänu vibroteraapia treeningule said vene astronaudid viibida kosmoses kuni 420 päeva kosmoses vähese raskusega või ilma gravitatsioonita, samas kui nende Ameerika kolleegid pidid 120 päeva pärast maale tagasi pöörduma.

Mis on vibroteraapia treening?

Vibroteraapia on lihastreening spetsiaalsel vibratsiooni tekitaval platvormil.  Platvormil poolt tekitatakse keha läbiv vibratsioon, mis põhjustab lihaste kontraktsioone 30–60 korda sekundis. Vibroteraapia sai alguse 19. sajandi II poolest, kui prantsuse neuroloog Jean-Martin Charcot kavandas vibratsioonitooli Parkinsoni tõve raviks.

Tänaseks on vibroteraapia laialdaselt aktsepteeritud füsioteraapias, taastusravis ja spordimeditsiini valdkonnas erinevate haiguste ja vigastuste raviks.

Viimaste aastate uuringud on näidanud, et vibroteraapia aitab võidelda osteoporoosiga ning on seetõttu eriti soovitav naistele vanusest 50 pluss. Samuti on tõestatud, et teatud sagedusel teostatav vibroteraapia tugevdab vaagnapõhjalihaseid ja on soovitav nii naistele kui meestele vältimaks uriinipidamatuse teket ja vähendades vaagnapõhjalihaste nõrkust. Vibroteraapiast on kasu reumatoidartriidist tingitud valude ja liigeste jäikuse vähendamiseks. Uuringud on tõestanud, et vibroteraapia vähendab stressi ja depressiooni. Aitab kaalu alandada ja vähendab tselluliiti.

Alates 2000-ndatest aastatest on vibroteraapia kasutusala järjest laienenud ning seda kasutatakse kogu maailmas spordisaalides, fitnessis, tippspordis ja taastusravis.

Mis on vibroteraapia treeningu kasutegurid?

Vibroteraapia aitab parandada:

  • lihasjõudu
  • tasakaalu
  • paindlikkust
  • vastupidavust
  • liikumisulatust
  • luutihedust
  • vereringet
  • serotoniini taset, mis parandab meeleolu ja energia taset
  • lümfidrenaaž
  • kiirendab ainevahetust
 

Aitab vähendada:

  • valu
  • väsimust
  • stressi
  • kortisooli
  • alandab vererõhku
  • rasva ja tselluliit

 Vibroteraapia lihastreening kiirendab keha loomulikku paranemisprotsessi. See suurendab raku hapniku ringlust, stimuleerib raku toitainete omastamist, soodustab rakkude vedeliku liikumist ja aitab toksiine väljutada. Selle tulemusel on uued rakud elavamad ja vastupidavamad.

Meditsiinilised näidustused ja haiguslikud seisundid mille korral on vibroteraapia kasulik:

  • skleroosis multipleks
  • artriit
  • reuma
  • osteoporoos
  • emfüseem
  • ajuhalvatus
  • parkinsoni tõbi
  • spordivigastused
  • lülisamba vale asetus (skolioos)
  • kõnnaku häired
  • liigeseprobleemid
  • operatsioonijärgne taastusravi
  • erinevad valud

Vibratsioon suurendab regeneratiivsete ja parandavate hormoonide tootmist, parandab naha ja lihaste vereringet, tugevdab luid, parandab lümfiringet ja suurendab ainevahetuse kiirust. Selle tulemuseks on suurem jõud, suurem kiirus, rohkem vastupidavust, lihaste ja kudede kiire taastumine, suurem paindlikkus, liikuvus ja koordinatsioon, tselluliidivastane toime, kollageeni parendamine ja rasva vähendamine.

Vibroteraapia treening annab kiireid tulemusi lihastoonuste tõstmiseks. Kuna vibroteraapia parandab verevarustust ja ainevahetust, siis parandab see üldist toonust, tõstab meeleolu, viib väsimuse ning samuti on vibroteraapiast abi kaalu alandamisel.  

Intensiivse sagedusega 10 min vibroteraapiat = 60 min jõusaali treeninguga!  

Kuidas toimib?

Treeningseadme poolt tekitatud  korduvad intensiivsed kokkutõmbed annavad lihastele treeningulaadse koormuse. 

Platvormil võib lihtsalt seistes ja lasta seadmel ennast treenida erinevate valmisprogrammidega. Valmisprogrammid on kogu kehale, jalgadele, keskkohale ja kaela- õlavöötmele. 10 min kestev valmisprogramm stimuleerib erinevaid lihasgruppe ka siis kui te lihtsalt seisate platvormil. Valmisprogramme on kolme erineva intensiivsusega: madal, keskmine ja tugev. Alustada tuleks madalamast intensiivsusest soovi korral seda järk järgult suurendades. Kuid kõik on individuaalne, mõnele inimesele võib olla ei sobi kõige tugevam intensiivsus ja ta tunneb ennast mugavamalt madala intensiivsusega programmiga treenides. Toime on ka madalama intensiivsusega treeningul.  

Seadmel on võimalik teha harjutusi ka kindlatele lihasgruppidele: käsivarred, rinnalihased, selg, reie- ja säärelihased. Vibroteraapia on väga hea seljavalude leevendamiseks. Oleme täheldanud, et selja- ja kaelavalud kaovad sageli juba esimese seansiga.  

Kelle see sobib?

Vibroteraapia sobib igas vanuses ja eas täiskasvanud inimestele. Lastel alla 16. eluaasta tuleks eelnevalt konsulteerida pere- või raviarstiga. Ülemist vanusepiirangut ei ole ning maailmas on see just väga levinud treening alates keskeast ja vanemaealistele, kuna ei nõua endalt erilist pingutust. Vibroteraapia on eriti soovitav alates 45-ndatest eluaastatest naistele, et aidata hoida luud tugevad ning vähenda osteoporoosi riski. Väga soovitav on kõigile alates vanusest 60 ning ülemist piiri ei ole.

Teadusuuringud ja artiklid vibroteraapia toime kohta

Vibroteraapia toime kohta on tehtud rohkem teadusuuringuid viimastel aastatel 2016- 2020.

Mõningaid vibroteraapia kohta tehtud teadusuuringute artiklid leiad siit.

Positiivne mõju luude, lihaste ja kõõlustele. Valude vähenemine: selja, kaela, lihas-, valud.


Kuidas alustada vibroteraapia treeninguga?

Esimesel korral tuleks teha üks kord 10 minutiline treening. Keha peab harjuma vibratsiooniga ning esimesel 2-3 korral soovitame algatuseks teha 10 minutilised treeningud.

Kui keha on harjunud, siis võib intensiivsust suurendada ning teha korraga 20 – 30 minutit treeningut.

Parima tulemuse annab treening, kui teha alguses järjest 5 -10 päeval 10 min treening ning edaspidi 2-3 x nädalas ja vastavalt vajadusele.

Vibroteraapia treeningut võib teha ühe korraga maksimaalselt 30 minutit ja päevas kuni kaks korda jättes kahe treeningu vahele vähemalt 4 - 5 tundi.

Valmisprogrammidega saab teha lihtsamat treeningut lihtsalt seistes, riideid vahetamata. Sellisel juhul ei lähe higiseks ning ei ole vajalik vahetada riideid ega võtta dušši. Pärast 10 min treeningut saab kohe tööle tagasi naasta.

Kui sageli peaks tegema vibroteraapia treeningut, et sellest oleks kasu?

Nii nagu iga muu treeninguga, nii on ka vibroteraapiast kasu siis, kui seda teha regulaarselt. Soovitav on teha treeningut vähemalt 3 korda nädalas 10 – 20 minutit, siis on tulemused tuntavad ning need ja püsivad. Parim on, kui treeningut saaks teha 5 päeval nädalas.

Valude kadumist ja vähenemist on täheldatud ka juba esimese 10 minutilise seansi järel.

Tavaliselt teevad inimesed järjest 2 x 10 min treeningtsükli. Valides 10 minutiks üle kogu keha valmistreeningu ning teise 10 minuti jooksul treenides kindlaid lihasgruppe.

Soovitame alustades 10 min intensiivse treeninguga ülakehale ja käsivartele. Teise tsüklina 10 min kas keha alumisele osale või tervele kehale valmisprogrammiga.

Vibroteraapia lihastreening peletab väsimuse, parandab enesetunnet ja meeleolu. Pärast treeningut tunnevad inimesed, et neile on lisandunud energiat.

Osta pilet vibroteraapia treeningusse siit.


Millal ei sobi vibroteraapia lihastreening?

Vibroteraapia ei sobi järgmistel juhtudel:

  • rasedus
  • rasked südame- ja neeruhaigused
  • diabeet II tüüpi
  • epilepsia
  • põlve- ja puusaimplantaadid
  • südamestimulaator
  • rinnaproteesid (paigalduse järgsed 6 kuud)
  • song, spondüloos
  • pahaloomulised protsessid (kasvajad)
  • migreenihoog (teraapia ajal)
  • palavik, gripp, viirus ja külmetus ja muud ägedad haiguslikud seisundid

Diabeediga võib teha treeningut, siis kui raviarst on lubanud ning diabeetiku peaks olema enne treeningut midagi kergelt söönud või peaks võtma kaasa ja sööma pärast treeningut näiteks mingi energiabatooni, et veresuhkru tase ei langeks liiga madalale.


Vaata meie teisi teenuseid siit. 

Loe füsioteraapia kohta rohkem siit.


Teadusuuringud ja artiklid vibroteraapia toime kohta

Vibroteraapia toime kohta on tehtud rohkem teadusuuringuid viimastel aastatel 2016- 2020.

Mõningaid vibroteraapia kohta tehtud teadusuuringute artiklid leiad siit.

Positiivne mõju luude, lihaste ja kõõlustele. Valude vähenemine: selja, kaela, lihas-, valud.

https://www.health.harvard.edu/womens-health/update-on-vibration-therapy-for-bone-health

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4915454/

https://biomedres.us/pdfs/BJSTR.MS.ID.001406.pdf

Positiivne mõju reumatoidartriidi korral: https://medivizor.com/blog/SampleLibrary/rheumatoid-arthritis/treating-rheumatoid-arthritis-with-whole-body-vibration-therapy/

Depressiooni vähenemine: https://trialsjournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13063-018-2747-8

Tselluliiti vähendav: https://www.hindawi.com/journals/ecam/2019/8436325/

Tugevdab südant: https://medcraveonline.com/MOJSM/vibrotherapy-and-cardiovascular-health.html

http://www.ramsni.com/information_links/Vibrotherapy%20Info/Vibrotherapy%20info.html


Lisa kommentaar

Email again: